تامین 8 میلیون غذا : زنجیره لجستیک صنعت حیوانات خانگی

تامین 8 میلیون غذا : زنجیره لجستیک صنعت حیوانات خانگی

نویسنده ایفا در تاریخ

صنعت حیوانات خانگی در دنیا نسبتا بزرگ و کماکان در حال رشد است. برآورد می شود این بازار در دنیا بیش از 200 میلیارد ارزش داشته باشد. بزرگترین بخش این بازار با 40درصد متعلق به غذای حیوانات خانگی است. بقیه بازار متعلق به دسته ملزومات و وسایل حیوانات خانگی، خدمات دام پزشکی و نگهداری و نهایتا خرید و فروش حیوانات است.

به‌دلیل رسمی نبودن این بازار در ایران، رقم دقیقی را نمی‌توان گفت با این وجود بین ۷ تا ۸ میلیون حیوان خانگی شناسنامه‌دار و بی‌شناسنامه را در کشور پیش بینی می کنند. یعنی چیزی در حدود یک‌دهم جمعیت ایران! البته این آمار مجموع حیوانات خانگی به همراه حیواناتی همچون مرغ و خروس و کبک و کبوتر است و صرفا مربوط به حیوانات زینتی نیست.

تامین غذای حیوانات خانگی از جهت حفظ سلامتی و تطبیق با نیازهای فیزیولوژیک هر گونه و سایز و نژاد و ... یک حوزه تخصصی است و نمی توان با غذای انسانی جایگزین کرد. همچنین نیاز به تنوع گسترده‌ای از محصولاتی شامل غذای سگ و گربه، اسکرچر، لوازم جانبی مانند جای خواب و ظرف غذای مخصوص،‌ محصولات مرتبط با مراقبت‌های زیبایی و بهداشتی (مانند شانه، سشوار، خوشبو کننده، بوگیر، پرزگیر، شامپو، ناخن‌گیر و…)، باکس مناسب برای حمل‌ونقل، اسباب‌بازی، قلاده و بسیاری وسایل دیگر خواهند بود.

صنعت_لجستیک_غذای_حیوانات_خانگی

بنابراین زنجیره لجستیک صنعت حیوانات خانگی  از حیث تنوع، شرایط نگهداری، مدیریت انبارداری و موجودی و توجه به تاریخ مصرف، کاری پیچیده و تخصصی است:

-        سفارش های این حوزه معمولا تایم انتظار بالایی ندارند و باید همان روز یا نهایتا روز بعد ارسال شوند. از این جهت گستره جغرافیایی انبارها، عملیات آماده سازی سریع وارسال فوری اهمیت دارد. زمان ارسال پستی در تهران ۲ تا ۵ روز کاری میباشد. با توجه به این موضوع ارسال به شهرستان ها مسلما زمان بیشتری میبرد. زمان دریافت کالا توسط مشتری در شهرستان ها بین 3 تا 10 روز کاری صورت میگیرد ( به استثنای روزهای تعطیل رسمی کشور )

-       از جهت مدیریت نسبت هزینه لجستیک به قیمت تمام شده، صنعت حیوانات خانگی حساسیت ویژه‌ای دارد، چرا که عمدتا نسبت هزینه انبارداری و حمل به قیمت کالا کوچک است. برای مثال هر بسته 10کیلویی خاک گربه قیمتی بین 50 تا 70 هزار تومان دارد و نهایتا می‌تواند پاسخگوی 30 روز نیاز یک گربه باشد. معمولا سفارش‌ بالای 20 کیلوگرم بدلیل حجیم بودن شامل ارسال رایگان فروشنده نمی شود. هزینه حمل این کالا در شهری مثل تهران و با استفاده از شیوه های متداول غیرمتمرکز (اسنپ، الوپیک و پیک موتوری) حداقل 50هزار تومان است. یعنی برای یک کالای 50 هزار تومانی 50 هزار تومان هم هزینه حمل باید لحاظ کنید!

-   مدیریت غذا و دارو و مکمل های حیوانات خانگی واجد شرایط مخصوصی است به ویژه از نظر کنترل تاریخ مصرف. اینکه کالای قدیمی تر زودتر ارسال شود یا موجودی کالا در نقطه ای تنظیم شود که هزینه انبارداری یا فاسد شدن کالا را کاهش دهد نهایتا سهم بزرگی در هزینه ها دارد.

بنابراین مثل همیشه پیشنهاد می کنیم اگر پت شاپ دارید، قصد دارید یک فروشگاه آنلاین در این زمینه افتتاح کنید یا کار خود را از یک کسب و کار محلی به عرصه بزرگتری توسعه دهید با ما تماس بگیرید. راهکاری متناسب با نیاز شما می سازیم.

#لجستیک

#ایفا

#پت_شاپ_آنلاین

#حیوانات_خانگی

#زنجیره_لجستیک_صنعت_حیوانات_خانگی