لجستیک چه چیزی نیست؟

لجستیک چه چیزی نیست؟

نویسنده ایفا در تاریخ

کلمه لجستیک را گوگل کنید، برای یک سخنرانی بروید یا در یک سمینار شرکت کنید، اغلب متوجه خواهید شد که اولین تصویری که ارائه می شود این است که لجستیک یک کشتی، یک هواپیما، یک کامیون یا راه آهن است که دو مکان را از طریق شبکه های حمل و نقل به هم متصل می کند. حتی از یک مدیر عامل بپرسید که لجستیک چیست، او شما را به بخش حمل و نقل، مدیر حمل و نقل، حمل و نقل کالا یا سرپرست انبار راهنمایی می کند.

در بسیاری از نقاط جهان، به ویژه کشورهای در حال توسعه، که صادرات و تجارت بین‌الملل جزء ضروری توسعه هستند، کلمه لجستیک کاملاً اشتباه برداشت می‌شود و فعالیت لجستیک به یک جزء کوچک منحصربه حمل و نقل یا ارسال محدود می‌شود. این تعریف و برداشت اشتباه منجر به تمرکز کمتر دولت، مدیران ارشد شرکت ها و در نتیجه کمبود در بهره وری در سراسر زنجیره تامین می شود. اکثر شرکت‌های حمل و نقل کالا فقط نام لجستیک را برای ارتقای جایگاه و موقعیت خود و بدون درک معنای مناسب و دقیق آن به کار می‌برند.

کشتی‌ها، هواپیماها، کامیون‌ها و راه‌آهن، روش‌های حمل‌ونقل داخلی و بین‌المللی هستند. سپس موسسات تسهیل تجارت هستند که خدمات نظارتی مانند گمرک، بنادر و فرودگاه ها را برای اتصال به بخش حمل و نقل ارائه می دهند. ترکیب این دو بخش می شود اکوسیستم حمل و نقل. این دو نقش بسیار مهمی در دستیابی به کارایی خدمات لجستیکی ایفا می کنند که ارتباط ملی و بین المللی را ارائه می دهند، اما این به معنای مدیریت لجستیک نیست.

در یک توصیف گسترده‌تر، خدمات لجستیک ترکیبی از شبکه‌ها، خدمات، فن‌آوری‌های متعدد است که نقاط بین زنجیره‌های تامین و زنجیره‌های ارزش را که از مواد خام تا تولید تا مصرف ناشی می‌شوند، به هم متصل می‌کند. اگر شاخص عملکرد لجستیک بانک جهانی (LPI) را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که سنگاپور به عنوان پایتخت دریایی شماره یک جهان و دارای بهترین موقعیت فرودگاهی در جهان، در رتبه هفتم در شاخص LPI قرار دارد. در حالی که آلمان، سوئد، اتریش، ژاپن همگی در رتبه بندی جهانی LPI از سنگاپور جلوتر هستند. این نشان می‌دهد که دلیل و معنای پیچیده‌تر و پنهان‌تری در پس بهترین شیوه‌های لجستیکی وجود دارد.

در شبکه‌های تجاری و بازرگانی پیچیده ملی و بین‌المللی امروزی، زنجیره‌های تامین و همچنین زنجیره‌های ارزش نیاز به فناوری پیشرفته، مهارت و نیروی کار آگاه با دانش مناسب برای ارائه راه‌حل‌های مناسب به مشتریان جهانی دارند. کشورهای پیشرفته در هزینه های کلان تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می کنند. آنها با استفاده از تکنیک داده های پیشرفته (که برای نتیجه بهتر به سمت هوش مصنوعی است) چرخه های باز محصول، چرخه های تحویل، رفتار مشتری را بررسی و تجزیه و تحلیل می کنند. که در نهایت منجر به طراحی های پیشرفته، راه حل ها و حالت های تحویل مشتری پسند می شود. امروزه برترین شرکت های لجستیکی دنیا مانند فدرال اکسپرس، دی اچ ال، مک لین، یو پی اس و ... از طریق پلتفرم های نرم افزاری، کسب و کارها را به تجارت الکترونیک سوق می دهند. استراتژی لجستیک این کشورهای پیشرفته و ارائه دهندگان خدمات بسیار فراتر از حمل و نقل فیزیکی کالا در کشورهای در حال توسعه است. استراتژی دقیق و تمرکز اصلی ، برنامه‌ریزی و نوآوری مداوم برای کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت برای ایجاد ارزش افزوده برای اتصال تجارت جهانی، در پیشی گرفتن در این رقابت است. در نتیجه، آلمان به کشور شماره یک در شاخص عملکرد لجستیک تبدیل شده است. بر کسی پوشیده نیست که این کشور یکی از پیشرفته ترین اقتصادهای جهان است که از فناوری و اتوماسیون برای پیشی گرفتن از منحنی مدیریت لجستیک استفاده می کند. 

در مقیاس جهانی، جایی که تجارت بین‌الملل از طریق چندین روش حمل و نقل به هم متصل می‌شود، لجستیک بسیاری گیج کننده است و آن را به عنوان یک شرکت فرعی حمل‌ونقل می شناسند. در حالی که برعکس، لجستیک بسیار گسترده تر از حمل و نقل است. در واقع حمل و نقل بر "حرکت" کالا از یک مکان به مکان دیگر متمرکز است، و لجستیک به کل مدیریت "جریان" اشاره دارد که نه تنها حمل و نقل را شامل می شود، بلکه شامل تولید، ذخیره سازی، جابجایی، موجودی، بسته بندی، تحول با استفاده از تکنولوژی، به نوعی منابع انسانی و بسیاری موارد دیگر برای پیگیری سریع تجارت با ضایعات کمتر و بهره وری بالاتر می شود.

اگر کشورها بخواهند به زنجیره تامین جهانی متصل شوند، سیاست گذاران و تنظیم کننده گان به همراه نیروی کار داخلی و تجارت ها باید مفاهیم لجستیک را فراتر از حمل و نقل درک کنند. چه کسی در حال اداره یک کارخانه، دفتر، تامین مواد اولیه باشد یا در حال ارائه مدیریت خدمات لجستیکی، باید با مفهوم دقیق لجستیک آشنا بوده و کار را ماهرانه انجام دهد. هر عنصر ارزش یا زنجیره تامین باید با برنامه ریزی مناسب، مستندسازی، فرآیندها و غیره مدیریت شود تا از زنجیره لجستیکی هموار برای به حداقل رساندن ضایعات و هزینه ها و به خصوص کاهش هزینه های واحد تولید کالا و خدمات اطمینان حاصل شود.

اکثر افراد فعال در بخش لجستیک، ریاضیدانان خوبی هستند، آماردان هایی که برای تجزیه و تحلیل داده ها به خوبی آموزش دیده اند تا هم از مدیریت ارشد و هم از مدیریت پایین سازمان ها پشتیبانی کنند. از این رو، لجستیک موضوعی است که برای حل مشکلات پیچیده در زنجیره تامین جهانی به متخصصانی نیاز دارد که بتوانند دیدی مانند چشمان پرنده (دید وسیع) را داشته باشند.

لجستیک_ایفا

بخشی از راز فروش یک روزه علی‌بابا یا آمازون که بیش از فروش سالانه بسیاری از شرکت‌ها است، چیزی جز مدیریت لجستیک مبتنی بر فناوری نیست، که با دقت برنامه‌ریزی می‌کند تا منابع را برای تحویل در یک پلت‌فرم تدارکات تجارت الکترونیکی مشتری پسند تهیه کند. شرکت‌های موفق در سراسر جهان از پیشرفت‌های لجستیکی گسترده برای کاهش هزینه‌های عملیاتی روزانه خود استفاده می‌کنند و از طریق افزایش مقیاس و حجم، فروش را افزایش می‌دهند.

بنابراین، مهم است که مدیران شرکت ها درک کنند که لجستیک یک حوزه تخصصی و فراتر از ارسال، انبارداری، خدمات پیک، حمل و نقل جاده ای / ریلی و هوایی است. اگر لجستیک به درستی درک شود، شرکت‌ها فناوری بیشتری را اتخاذ خواهند کرد و منابع بیشتری را برای توسعه سرمایه انسانی برای مدیریت چنین فناوری‌هایی تخصیص خواهند داد. بیشتر شرکت‌ها روی فناوری، اتوماسیون یا تجهیزات صرفاً با پیروی از دیگران سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما کارکنانی را با دانش مناسب آموزش نمی‌دهند تا حداکثر مزایای لجستیکی را از طریق چنین سرمایه‌گذاری‌هایی به دست آورند.

به هر حال اگر کسی ویژگی های آن را نداند پس چگونه با آن کار کند تا عملکردهای روزانه را بهتر مدیریت کند یا اگر عملکردهای شیت اکسل را نداند اما یک سیستم ERP پیشرفته به او داده شود، پیشرفته ترین تلفن چه کاربردی دارد؟ در نتیجه ممکن است هزینه در بخش فناوری باعث هدر رفتن سرمایه شود.

به نظر می رسد آینده لجستیک دیجیتال در اوج انقلاب صنعتی پنجم قرار دارد. اگر صنعت لجستیک مدرن درک نشود، و صرفا به عنوان یک ابزار حمل و نقل فانتزی حفظ شود، شرکت ها و کشورهایی کمتر توسعه یافته برای اتصال به زنجیره های تامین جهانی و زنجیره های ارزش دچار مشکل خواهند شد.

ما در ایفا ادعا نمی کنیم که همه بخش های لجستیک را پوشش می دهیم اما تعهد می کنیم که بخش هایی که می پذیریم را درست انجام دهیم. با مشاوران ما تماس بگیرید.

لینک مشاوره: https://efaservice.com/page/%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87

این مطلب از محتوای این لینک برداشت شده است : https://www.ft.lk/Columnists/Logistics-is-not-transportation/4-678511

#لجستیک

#انبارداری

#حمل_و_نقل

#زنجیره_تامین