چه کسی مسئول چه چیزی است؟

چه کسی مسئول چه چیزی است؟

نویسنده ایفا در تاریخ

چرا برون سپاری کنم وقتی که قرار است کماکان مسئولیت ها با من باشد و دنبال کالای گم شده یا آسیب دیده باشم؟ این انتقال مسئولیت یکی از موانع جدی برون سپاری نشدن خدمات لجستیکی است. اکثر فورواردها و 3plهای لجستیکی که از شبکه سایر کوریرها استفاده می کنند عموما سیاست جبران خسارت شفافی ندارند یا عمدتا مسئولیت را به پیمانکار دست دوم و سوم انتقال می دهند و صاحب کالا را در کلاف سردرگم پیگیری خسارت رها می کنند.

بیمه ابزار مناسبی است که ضمن انتقال عمده ریسک از کسب و کارها (چه صاحب کالا و چه شرکت های لجستیکی) می تواند نگرانی از برون سپاری ها را تا حد زیادی رفع کند. در ادامه انواع بیمه ها را در صنعت لجستیک بررسی می کنیم:

بیمه انبار 3PL چه مواردی را پوشش می دهد؟

بیمه 3PL در درجه اول مسئولیت پوشش افراد، تجهیزات و ساختمان های خود را بر عهده دارد. هنگامی که نوبت به محصولات شما می رسد، بیمه مسئولیت حقوقی انبارداران توسط هر شرکت انبارداری 3PL انجام می شود و تصریح می کند که ارائه دهنده خدمات 3PL مسئولیت نگهداری ایمن کالاهای شما را بر عهده دارد و باید "مراقبت معقول" را برای کالاهای شما در حین نگهداری انجام دهد.

اگر ارائه‌دهنده «مراقبت معقول» را ارائه نکند و سهل انگاری آن منجر به از بین رفتن یا آسیب به کالای شما شود، شرکت بیمه ارائه‌دهنده انبار خسارت‌ها را به میزان توافق شده در قرارداد پوشش می‌دهد.

بنابراین، برای آسیب محصول، آنچه بیمه انبار 3PL در واقع پوشش می دهد، سهل انگاری 3PL است. نمونه هایی از سهل انگاری شامل ارسال محصول اشتباه یا بارگیری یا حمل نادرست محصول است که منجر به آسیب شود.

نکته مهم این است که همه قراردادهای انبار به طور قابل ملاحظه ای مسئولیت را محدود می کنند و اگر محصول شما به ویژه با ارزش باشد، ممکن است این سطح مسئولیت بسیار کمتر از هزینه واقعی کالای شما باشد. در این صورت، بیمه 3PL به طور کامل خسارت شما را پوشش نمی دهد، حتی اگر انبار 100٪ سهل انگاری کند.

همچنین مسئولیت کامل کالاهای شما که به دلیل «حوادث طبیعی» آسیب دیده یا از بین رفته است (به عنوان مثال، آتش سوزی، سیل، طوفان، زلزله و غیره) برعهده خودتان است.

علاوه بر بیمه مسئولیت حقوقی انبارداران، انواع دیگری از بیمه که 3PLها خواهند داشت شامل بیمه مسئولیت عمومی تجاری و همچنین بیمه مسئولیت کارفرمایان و بیمه غرامت کارگران است. مهمتر از همه، بیمه غرامت کارگران 3PL است که کارکنان خود را پوشش می دهد (حتی اگر در هنگام دست زدن به محصولات شما آسیب دیده باشند).

سطوح خاص مسئولیت و محدودیت‌ها به صراحت در قراردادی که با 3PL خود امضا می‌کنید، مشخص می‌شود. برای جلوگیری از تضاد و سوتفاهم، این قرارداد باید هر اتفاق قابل تصوری را که می‌تواند بر موجودی شما تأثیر بگذارد، پوشش دهد و در صورت وقوع ضرر، مسئولیت مالی هر یک از طرفین را به صراحت مشخص کند. علاوه بر این، اگر 3PL شما درجه مراقبت بالاتری از آنچه بیمه نامه آن را به عنوان "معقول" تعریف می کند ارائه می دهد، باید مطمئن باشید که 3PL از نظر مالی به اندازه کافی قوی هست که بتواند تمام مواردی را که با آن موافقت می کند پوشش دهد.

مانند تقریباً هر موردی در قرارداد 3PL، شرایط بین شما و شریک 3PL شما قابل مذاکره است.

چه بیمه ای در هنگام استفاده از انبار 3PL مورد نیاز است

کالاهای شما تجارت شما هستند. حمل و نقل ایمن آن­ها از تولیدی یا انبار شما به انبارهای بعدی و ذخیره سازی ایمن آن­ها یکی از مهم ترین ملاحظاتی است که شما به عنوان یک صاحب کسب و کار باید رعایت کنید.

به همین دلیل است که پرسیدن سؤالات مناسب و انتخاب ارائه دهنده خدمات لجستیک 3PL مناسب، تصمیم بسیار مهمی است.

مشتریان ما اغلب از ما سؤال می کنند که چه نوع بیمه ای هنگام استفاده از یک ارائه دهنده خدمات لجستیک 3PL مورد نیاز است و چه نوع بیمه ای باید در قراردادهای خود لحاظ کنند؟

این پست تماماً در مورد پاسخ به این سؤالات مهم است و به شما درک عمیق تری از صنعت انبار می دهد تا بتوانید تصمیمات آگاهانه بگیرید.

چه نوع بیمه ای مورد نیاز است و چه چیزی تحت پوشش شماست؟

انواع مختلفی از بیمه وجود دارد که هر انبار و ارائه دهنده حمل و نقل می تواند داشته باشد. هر کدام سطح پوشش متفاوتی دارند و هزینه خسارت به کالاهای شما را برای سناریوهای مختلف پوشش می دهند.

ما قصد داریم سه نوع از متداول ترین نوع بیمه را که هنگام عقد قرارداد با یک ارائه دهنده خدمات 3PL برای خدمات انبارداری و حمل و نقل و همچنین معنای هر یک برای تجارت که شما باید از آن­ها آگاه باشید را پوشش دهیم:

1. بیمه مسئولیت حقوقی انبار

بیمه مسئولیت حقوقی انبار به این معنی است که ارائه‌دهنده انبار مسئولیت نگهداری ایمن کالای شما را بر عهده دارد و باید در حین مراقبت از کالای شما "مراقبتی معقول" انجام دهد.

این بدان معناست که اگر تامین کننده انبار "مراقبت معقول" را ارائه نکند و سهل انگاری آن­ها منجر به گم شدن یا آسیب دیدن کالای شما شود، شرکت بیمه تامین کننده انبار خسارت شما را پوشش داده و هزینه کالا را به شما پرداخت خواهد کرد.

اما تحت این نوع بیمه نامه، شما همچنان در قبال هرگونه خسارت یا مفقود شدن کالا از جمله آتش سوزی، سیل، طوفان باد، طوفان و غیره خود مسئول هستید.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که با بیمه مسئولیت حقوقی انبار، ارائه‌دهنده بیمه‌ای که بیمه‌نامه را پوشش می‌دهد، تنها در صورتی خسارت شما را پرداخت می‌کند که سهل انگاری علت خسارت یا ضرر باشد.

بنابراین، اگر ارائه‌دهنده انبار شما مزایای ذخیره‌سازی اضافی یا درجه مراقبت بالاتری از آنچه بیمه‌نامه آن‌ها را به‌عنوان «معقول» تعریف می‌کند، ارائه می‌کند، باید مطمئن شوید که قرارداد شما مشخص می‌کند که در صورت امتناع ارائه‌دهنده بیمه از پوشش، چه کسی خسارت‌ها را پوشش می‌دهد.

2. بیمه وقفه های تجاری

بیمه وقفه های تجاری انبار را در صورت بروز بلایای طبیعی یا سایر وقفه های تجاری پوشش می دهد و سود آن را در مدتی که قادر به انجام کار نبوده به انبار پرداخت می کند.

این یک گام فراتر از بیمه اموال است زیرا سود مربوط به از دست دادن کسب و کار و نه فقط هزینه های تعمیر ملک را پوشش می دهد.

این نوع بیمه فقط تامین کننده انبار و خدمات لجستیک 3pl را پوشش می دهد نه مشتریانی که کالاهای خود را در آنجا نگهداری می کنند.

اگر انباری که کالاهای خود را در آن نگهداری می کنید در منطقه ای واقع شده است که در معرض بلایای طبیعی است، می توانید شرطی را به قرارداد خود اضافه کنید که به موجب آن تامین کننده انبار باید بخشی از خسارت شما را از پرداختی که از بیمه دریافت کرده است به شما بدهد با این حال، این یک معامله بسیار سخت خواهد بود و بعید است که اکثر ارائه دهندگان خدمات لجستیک 3pl با آن موافقت کنند.

با این حال، بیمه وقفه کاری مشروط نیز وجود دارد که به این معنی است ، در صورتی که یکی از انبارهای شما نتواند کار کند و در مدت زمانی که از کار افتاده ، سود خود را از دست بدهید، می‌توانید با ارائه‌دهنده بیمه خود شکایتی را برای پوشش خسارات وارده در این مدت ارائه دهید.

این چیزی است که شما باید خارج از هر ارائه‌دهنده خدمات انباری و لجستیکی که تصمیم دارید با آن کار کنید خریداری کنید، اما می‌تواند برای شما بسیار سودمند باشد زیرا تجارت خود را گسترش می‌دهید و به طور فزاینده‌ای به ارائه‌دهندگان لجستیک شخص ثالث در سراسر کشور تکیه می‌کنید.

3. بیمه حمل و نقل

دقیقاً مانند بیمه مسئولیت حقوقی انبار در بالا، بیمه حمل و نقل دارای بندها، تعاریف قانونی و محدودیت‌هایی برای زمان و میزان بازپرداخت در صورت مفقود شدن یا آسیب دیدن کالای شما است.

بیمه حمل و نقل پایه مشخص می کند که حمل کننده مسئولیت حمل و نقل ایمن کالای شما را بر عهده دارد و تا زمانی که متصدی حمل و نقل در حمل و نقل سهل انگاری کرده است، بیمه گر خسارت آن را به شما پرداخت می کند.

باز هم، شما همچنان مسئول از دست دادن یا آسیب ناشی از بلایای طبیعی یا سایر شرایط خارج از کنترل شرکت لجستیکی هستید. هنگامی که در حال بررسی قرارداد برای مسئولیت در حین حمل و نقل هستید، مطمئن شوید که تعریف سهل انگاری که شرکت حمل کننده استفاده می کند را درک کرده اید.

نکته دیگر در مورد بیمه حمل و نقل این است که آیا پرداخت بر اساس از دست دادن سود، قیمت عمده فروشی کالا یا قیمت هر عدد از محصولات شما به شما پرداخت می شود یا خیر.

این نمونه ها برخی از رایج ترین انواع بیمه مورد نیاز هنگام استفاده از خدمات لجستیک 3PL هستند. و بر اساس نیازهای تجاری خاص شما یا محصولاتی که ذخیره و حمل می شوند، ممکن است برای نیازهای شما ناکافی باشند. همیشه بهترین کار این است که هنگام تهیه پیش نویس یا امضای قراردادهایی که می تواند بر نتیجه کسب و کار شما تأثیر بگذارد، با یک متخصص یا یک وکیل مشورت کنید.

حالا دوباره به سوال اول می رسیم: چه کسی مسئول چه چیزی است؟

در نبود پوشش بیمه ای کافی برای همه جوانب قراردادهای برون سپاری لجستیکی، ایفا مسئولیت تمام بخش های زنجیره لجستیک را از جمع اوری تا تحویل کالا به عهده گرفته و در صورت بروز حادثه، خسارت صاحب کالا را جبران می کند. بنابراین نگران کالا و تحویل به موقع نباشید، با ما تماس بگیرید:

لینک مشاوره: https://efaservice.com/page/%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87

بخشی از این مطلب از محتوای این لینک برداشت شده است :

https://www.weberlogistics.com/blog/california-logistics-blog/3pl-warehouse-
insurance-and-liability