چرا سفارش گردانی یک کار چالشی است؟

چرا سفارش گردانی یک کار چالشی است؟

نویسنده ایفا در تاریخ

پیاده‌سازی فرآیندهای مؤثر سفارش گردانی همیشه آسان نیست. کسب و کارهای مختلف با چالش های پیچیده­ی تقاضا، مدیریت موجودی و برنامه ریزی لجستیک روبرو هستند.

در اینجا خلاصه ای از رایج ترین چالش های سفارش گردانی را با هم مرور می کنیم:

  • مدیریت موجودی: تمام شدن موجودی یک راه سریع برای منصرف کردن مشتریان برای خرید از شما است. شرکت‌هایی که موفق به حفظ سطح موجودی بهینه می‌شوند، نگران از دست دادن مشتریان خود در برابر رقبا به دلیل کمبود کالا در انبار نخواهند بود.
  • برنامه ریزی تقاضا: دانستن حجم تقاضا برای محصولاتی که می فروشید بسیار مهم است. به این ترتیب، خطر انباشت بیش از حد موجودی را که می تواند به اندازه کمبود موجودی پرهزینه باشد، نخواهید داشت. شکل‌دهی تقاضا و تغییر ذائقه مصرف کاربران از طریق بازاریابی و تبلیغات و پیشنهادهای خرید نیز می‌تواند به این امر کمک کند.
  • برنامه ریزی لجستیک: فرآیند حمل و نقل اگر نه بیشتر، به اندازه خود فروش مهم است. شما باید از پایداری روش های حمل و نقل، سرعت و دقت انجام کار برای رساندن سفارش به مشتریان  اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت، با انبوهی از بسته‌های تاخیر خورده، شکسته یا گم شده مواجه می شوید که به اعتبار و فروش شما آسیب می شند.
  • اجرای زنجیره تامین: علی‌رغم بهترین برنامه‌ریزی ها، اتمام موجودی کالا، به ویژه در هنگام افزایش غیرمنتظره تقاضا اتفاق می‌افتد. زمانی که تقاضای بالا، موجودی های انبار شما را خالی می کند، باید بتوانید آن اقلام را در سریع ترین زمان ممکن تامین کنید. انتخاب تولیدکنندگانی که بتوانند به سرعت سفارشات شما را جایگزین کنند بسیار مهم است.

بهترین شیوه های سفارش گردانی

ایجاد یک فرآیند ساده برای انجام سفارش، کلید جذب مشتریان و حفظ مزیت رقابتی شما است. چندین روش وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید که می تواند به شما در بهینه سازی فرآیندهای انجام سفارش کمک کند.

  • انتخاب کنید که چه مدلی برای شما بهتر کار می کند:

ابتدا، شما باید از مدلی استفاده کنید که به بهترین وجه برای کسب و کار شما مناسب است. باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا بتواند حجم سفارش، مکان مشتری و کانال های فروش شما را مدیریت کند. اگر محصولات سفارشی می‌فروشید، فرآیند سفارش گردانی شما باید بتواند آن پیچیدگی‌ها را بدون اضافه کردن تاخیرهای غیرضروری برطرف کند.

  • از داده ها برای هدایت تصمیمات خود استفاده کنید.

فن‌آوری شما باید از سفارش گردانی با داده‌های هم‌زمان پشتیبانی کند، تا به شما امکان مشاهده موجودی و پیش‌بینی دقیق‌تر تقاضا را ‌دهد. اتخاذ تصمیمات مبتنی بر داده در مورد خرید و تولید، همگام شدن با تقاضا و حفظ سطح بهینه موجودی را آسان تر می کند.

  • شفاف و موثر ارتباط برقرار کنید.

با دید بهتر زنجیره تامین، می توانید انتظارات واضحی را با مشتریان در مورد تحویل ایجاد کنید. در مورد فرآیندهای بازگشت نیز شفاف باشید.

  • از اتوماسیون نترسید

در نهایت، از اتوماسیون انبار برای بهبود کارایی و دقت انجام سفارش برای برآورده کردن بهتر انتظارات مشتریان خود استفاده کنید. راه‌حل‌های اتوماسیون انعطاف‌پذیر مانند روبات‌های متحرک مشترک، مسیرهای انتخاب را در زمان واقعی بهینه می‌کنند، پیاده‌روی غیرضروری را کاهش می‌دهند و کارایی انتخاب را بهبود می‌بخشند. روبات‌های سیار مشارکتی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند و همکاران انبار را در انجام وظایف راهنمایی می‌کنند تا به آنها کمک کند در عین کاهش خطاها سریع‌تر کار کنند.

هیچ فرآیند سفارش گردانی واحدی وجود ندارد که برای همه کسب و کارها کار کند و مناسب باشد. چه بخواهید به یک شرکت لجستیک شخص ثالث برون سپاری کنید یا از یک مدل سفارش گردانی و انبار ترکیبی استفاده کنید، آنچه مهم است یافتن فرآیند مناسبی است که نیازهای شرکت شما و انتظارات مشتریان شما را برآورده کند. هدف این است که فرآیندهای سفارش گردانی خود را ساده کنید تا مشتریان شما راضی بمانند و در نتیجه شما متضرر نشود.

اگر به اطلاعات بیشتر در این زمینه علاقه دارید؟ ما در ایفا راه حلی که برای شما مناسب است را ارائه می کنیم. پس همین امروز با ما تماس بگیرید.