لجستیک و جام جهانی 2022

لجستیک و جام جهانی 2022

نویسنده ایفا در تاریخ

شگفت زده شوید!

جام جهانی 2022 با این شعار به قطر رفت: شگفت زده شوید!

در نگاه اول جام جهانی ممکن است رویدادی برای تماشای فوتبال و گردهم آمدن هواداران باشد. اما در پس این بزرگترین شوی ورزشی جهان، یک تعهد لجستیکی بزرگ است. 32 تیم، 64 مسابقه، 1.5 میلیون تماشاگر و 3.5 میلیارد نفر که در سراسر دنیا این مسابقات را تماشا می‌کنند.

لجستیک_فوتبال

بیایید کمی اعداد را بررسی کنیم:

فقط در یک مورد 3240 توپ فوتبال برای برگزاری مسابقات تامین شده است. در واقع، توپ های فوتبال جام جهانی به تنهایی یک زنجیره تامین کامل هستند واز پاکستان به محل رویداد حمل شده‌ است.

برای تامین شیر تازه در جریان مسابقات 4000 گاو با 60 پرواز به قطر منتقل شده اند.

روزانه 1 میلیون تخم مرغ در قطر مصرف می شود که از بخش عمده آن از هند تامین می شود.

مصرف روزانه آب آشامیدنی در طول دوره تورنومنت 16 میلیون بطری است.

و برای ساخت ورزشگاه ها و سایر تاسیسات پشتیبان، 84 هزار تن سازه فلزی به قطر حمل شده است.

لجستیک_سرد

در کنار یک مسابقه فوتبال، صدها کسب و کار، هزاران سرویس حمل و نقل عمومی و تخصصی و بی شمار فرآیند برای تضمین تجربه ای خوشایند و ایمن در جریان است. برای درک بهتر از این اعداد کافی است یادتان بیاید آخرین باری که یک مهمانی تولد در منزل برگزار کردید چند نفر چه مدت درگیر و در تلاش بوده اید!

قطر اولین کشور در خاورمیانه و همینطور تنها کشور عربی است که توانسته است بزرگترین رویداد تک رشته ای ورزشی دنیا را میزبانی کند. همه اینها انتظارات از جام جهانی قطر را بیشتر کرده است. ممکن است شنیده باشید که فیفا جزو سخت‌گیرترین کارفرمایان با بالاترین سطح استانداردهای بین المللی است.

بخش لجستیکی جام جهانی 2022 به شرکت قطری GWC سپرده شده است. این شرکت بیش از ده سال برای میزبانی بزرگترین شوی دنیا تدارک دیده است. این دوره ده ساله را می توان به سه بخش ساخت و ساز دشوار و طولانی مدت، برگزاری تورنومنت و در نهایت لجستیک معکوس یعنی بازگرداندن بسیاری از المان ها و ابزارها و افراد به مبداشان تقسیم کرد.

جاه طلبی قطر در برگزاری این رویداد تا حدی بوده است که به تماشاگران قول داده اگر فقط قرار است در طول عمرشان یک مگا شو را تجربه کنند باید جام بیست و دوم را ببیند. هدف، برگزاری رویداد در سطحی بالاتر از تمام آنچه تا کنون در دنیا برگزار شده است اما مهم تر از آن قطری ها به بهانه جام جهانی در حال استقرار زیرساخت و اکوسیستمی برای رشد بلندمدت کسب و کارهای کوچک و متوسط در راستای چشم انداز 2030 هستند.

شرکت GWC از 4000 نفر نیرو، 1600 وسیله نقلیه سنگین، 20 هاب لجستیک، شبکه وسیع خدمات ترخیص و واردات، سیستم Tracking دقیق، زیرساخت IT برای مدیریت تمام اجزای شبکه و 4 میلیون مترمربع زیرساخت لجستیکی برای برگزاری تورنومنت استفاده کرده است. تمام عملیات لجستیکی از یک مرکز مدیریت متمرکز هدایت می شوند. هماهنگی بین پیمانکاران، شرکای تجاری، برندها، سرویس دهنده ها، رسانه ها و ... همه از یک جا انجام می شود.

انبارهای GWC در نقاط استراتژیکی قرار گرفته اند و در ارتباط مستمر با مرکز مدیریت متمرکز، هر لحظه اشراف دقیقی نسبت به نیازها، ظرفیت ها و شرایط کل شبکه وجود دارد. این سبک مدیریت، قابلیت برنامه ریزی دقیقی را فراهم کرده و پیش بینی پذیری را افزایش داده است به نحوی که هر لحظه مشخص است که چه چیزی در کجا در چه زمانی مورد نیاز است و کی تحویل داده خواهد شد. علاوه بر آن در کنار هر استادیومی یک انبار مستقر شده است برای اطمینان از اینکه در طول برگزاری رویداد کمبودی ایجاد نخواهد شد.

جمعیت قطر 2.6 میلیون نفر است و قرار است در دوره برگزاری جام جهانی فوتبال، 1.5 میلیون نفر هم به آن اضافه شود. تامین و تضمین سلامت مواد غذایی و مایحتاج چنین جمعیتی با فرهنگ ها و نیازهای مختلف در یک بازه زمانی فشرده بسیار دشوار است. در شرایطی که قطر بیش از 90 درصد موارد خوراکی خود را وارد می کند، صرفا تصور کنید که زنجیره تامین سرد مورد نیاز برای این حجم مواد غذایی و نوشیدنی چگونه خواهد بود.

تولید، بسته بندی، حمل، ترخیص گمرکی، انبارداری، کنترل کیفی در تمام زنجیره، آماده سازی و توزیع و نهایتا پاکسازی محیط از باقیمانده مواد غذایی کاری بسیار پیچیده برای این مگا شوی جهانی است.

130 هزار اتاق و حداقل دو کشتی کروز با ظرفیت 4000 نفر برای اقامت تماشاچیان در نظر گرفته شده است. با این حال بخش زیادی از بازدیدکنندگان در کشورهای اطراف بخصوص دوبی مستقر شده اند و شبکه پیچیده ای از حمل و نقل دریایی و هوایی بین المللی، آن ها را در این مدت جابجا می کند.

لجستیک جام جهانی صرفا به ساخت و ساز و مواد غذایی محدود نشده است. صدها اثر هنری شامل مجسمه ها و تابلوها از اقصا نقاط جهان برای نمایش در رویدادهای حاشیه ای جام جهانی به قطر منتقل شده اند.

هر چند هنوز جام جهانی در جریان است و شگفتی های زیادی در پیش، اما برنامه ریزی دقیقی برای عملیات پس از پایان بازی ها انجام شده است. جایی که وارد بخش سوم می شویم: لجستیک معکوس!

لجستیک_معکوس

لجستیک معکوس به معنی مسیر برعکس جابجایی از نقطه دو به یک است که می تواند با هدف بازیافت، مرجوعی، تعمیر یا هر چیزی انجام شود. فقط در یک مورد، استادیوم 974، یکی از 8 استادیوم محل برگزاری بازی ها، به نحوی طراحی و ساخته شده است که بعد از پایان جام جهانی، دمونتاژ شده و به کشور دیگری منتقل شود. 170 هزار صندلی تماشاچیان هم قرار است به کشورهای آفریقایی برده شود. در لجستیک معکوس، تنها امکان موجود، حرکت معکوس در مسیر زنجیره لجستیکی نیست گاهی لازم است که مسیر جدیدی طراحی و پیاده سازی شود که کاملا متفاوت از مسیر اول است.

همه این تلاش ها برای ارائه یک تجربه خوب به مشتری نهایی است و نشان می دهد تعریف دقیق مسئله، همکاری مناسب در چارچوب های دقیق فنی حقوقی با پیمانکاران و برون سپاری و نظارت مناسب، همواره راه حل مناسبی برای کارهای تخصصی مثل لجستیک است. امیدواریم چشم انداز شرکت های لجستیکی داخلی هم روزی "برگزاری جام جهانی ایران" باشد.

#لجستیک

#جام_جهانی_2022

#فوتبال

#لجستیک_معکوس

#جام_جهانی_قطر