6 اشتباه رایج کسب و کارهای تجارت الکترونیک در لجستیک

6 اشتباه رایج کسب و کارهای تجارت الکترونیک در لجستیک

نویسنده ایفا در تاریخ

یک ضرب المثل قدیمی وجود دارد که می گوید: "کسی که هرگز اشتباه نمی‌کند، هرگز کاری هم انجام نمی‌دهد" و اگرچه ما نمی‌توانیم حقیقت پشت این ادعا را انکار کنیم، مطمئناً ترجیح می دهیم که در تجارت صدق نکند. به همین دلیل است که ما یک جمع بندی اجمالی برای بررسی 6 اشتباهی که کسب و کارهای تجارت الکترونیک اغلب در لجستیک انجام می دهند آماده کرده ایم:

  1. انبار خیلی کوچک یا خیلی بزرگ

رایج ترین اشتباهی که هنگام سرمایه گذاری در لجستیک انجام می شود، اجاره/خرید انباری است که خیلی بزرگ است. البته هنگام شروع کار بی دلیل نیست که فرض کنیم یک کسب و کار در حال رشد، فروش فعلی خود را حفظ می‌کند و نیاز به یک انبار به اندازه کافی بزرگ برای ذخیره هر! مقدار موجودی دارد. اما می دانید که در حساب و کتاب هر مقدار نداریم! اگر پیش‌بینی‌های فروش بیش از حد خوش‌بینانه باشد و شرکت برای فضایی که نمی‌تواند استفاده کند هزینه پرداخت ‌کند، می‌تواند مشکل ساز شود.

 مرتکب اشتباه برعکس شدن و اجاره یک انبار کوچک هم به همین راحتی است. با در نظر گرفتن مقیاس کسب و کار در هر لحظه، یک فضای کوچکتر می تواند یک راه حل باشد، اما برای یک استراتژی بلند مدت ضعیف است. یک انبار کوچک نمی تواند فضای لازم همگام با سرعت رشد کسب و کار فراهم کند.

 بنابراین چه نوع فضایی مناسب خواهد بود؟ در مورد کسب و کاری که به راحتی مقیاس پذیر نیست (و این به ویژه در تجارت الکترونیک صادق است)، ارزش دارد که لجستیک را برون سپاری کنیم. با تکیه بر شریک شخص ثالث برای رسیدگی به جزئیات، یک کسب و کار می تواند به اندازه نیاز خود هزینه فضای مورد نیاز را بپردازد و همچنان فضایی برای رشد داشته باشد.

  1. بی نظمی، هرج و مرج و نبود فرآیند پردازش

برای کسب و کاری که در مقیاس بزرگ فعالیت نمی کند آسان است که عادت به نگهداری، بسته بندی و حمل و نقل موجودی خود داشته باشد. یکی از مزیت‌هایش این است که برای پرسنل می‌تواند «احساس» اینکه بدانند هر چیزی کجاست را ایجاد کند و به راحتی مکان هر چیز را به خاطر بسپارند. با این حال، این نوع دانش مبتنی بر هیچ نوع استراتژی عینی نیست و اگر فردی مریض شود یا به تعطیلات برود، تنگناهایی ایجاد می‌شود.

"به هم ریختگی" عمومی در انبار یک مشکل بسیار رایج در توسعه تجارت الکترونیک است. بنابراین، استفاده از کمک اپراتورهای لجستیکی که تجربه و دانش لازم برای کمک به سازماندهی کارآمد فرآیندهای محصول و مشتری را دارند و از سازماندهی حمل و نقل گرفته تا آماده سازی زیرساخت های منعطف انبار، می تواند مفید باشد.

استفاده از سیستمی که به محصولات یک کد منحصر به ‌فرد می‌دهد و سپس مکان، مقدار و حتی تاریخ انقضا آن را «به خاطر می‌آورد» بسیار کارامد است.

  1. عدم آشنایی با مقررات

یکی دیگر از مشکلات رایج عدم آگاهی در مورد قوانینی است که در تجارت اعمال می شود. یک مثال ناآشنایی با الزامات بهداشتی است. به نظر می رسد که تنها فروشندگان مواد غذایی یا مکمل های خوراکی نیستند که باید این نوع مجوز را داشته باشند و الزاماتی را رعایت کنند، حتی در مورد اسباب بازی ها و سایر اقلام کودکان هم صدق می‌کند! همچنین، محصولاتی که ریسک بالاتری دارند (از جمله اسپری ها که در صنایع آرایشی و بهداشتی و دارویی بسیار معمول هستند) نیاز به مجوزهای ویژه دارند. و این فقط مسائل مربوط به نهادهای ناظر نیست بلکه یک تجارت باید انبار و تیم خود را برای رسیدگی به این محصولات و سایر محصولات خطرناک آماده کند.

کارکنان باید آموزش ببینند، دستورالعمل های رسمی نگهداری محصول وجود داشته باشد و "برگه اطلاعات ایمنی" در انبار نصب شود، اما همه چیز بستگی به محصولی دارد که ما انبار می کنیم و این که آن محصول چقدر خطرناک است یا نیاز به مراقبت دارد. در مرکز پردازش ایفا پروتکل نگهداری از هر محصول در ابتدای کار توسط صاحب کالا تدوین و در اختیار واحد عملیات قرار می­گیرد.

یک تجارت مثلا باید بداند که شرکت کوریر ظرف چند روز پس از مفقودی کالا موظف به جبران خسارت است. البته که شرکت های حمل و کوریرها عمدتا این موارد را به چالش می کشند. به همین دلیل پروتکل های استانداردی برای اپراتورهای لجستیک حرفه ای وجود دارد و خدمات جبران خسارت مستقل از کوریرها تدوین شده است.

  1. تعداد کارمندان نا کافی یا زیاد

فقدان برنامه ای برای شروع فصل تقاضای بالا اغلب به این ختم می شود که مالک ۲۴ ساعت شبانه روز را صرف بسته بندی محموله های انبار می‌کند. در صورتی که این زمانی است که می توان برای بازاریابی و توسعه کسب و کار و سرمایه گذاری کرد!

بسیاری از کسب و کارها  این اشتباهات را مرتکب شده اند و چنین تجربه تلخی را در فصل­ها و مناسبت­های خاص دارند، به همین دلیل است که ما در ایفا می­خواهیم از سایر صاحبان کسب و کارهای آنلاین در برابر موقعیت‌های مشابه و نوسانات بازار محافظت کنیم.

یک موقعیت برعکس و در عین حال به همان اندازه جدی ممکن است سرمایه گذاری بیش از حد باشد، یعنی به کارگیری یک تیم بسیار بزرگ با این فکر که به زودی کارهای زیادی برای انجام دادن وجود خواهد داشت. علاوه بر این اغلب برنامه‌ریزی اضطراری را فراموش می‌شود. آماده نبودن شرکت برای موقعیت‌های اضطراری، مانند حوادث، خرابی نرم افزاری یا اپیدمی مانند آنچه در سال­های اخیر در شیوع کویید-19 بوجود آمد. یک مورد اضطراری کوچک مانند این ها می تواند باعث فلج شدن شرکت شود.

  1. فقدان یا اشتباه سیستم IT

هنگامی که یک کسب و کار کوچک را اداره می کنیم، اغلب منابع لازم برای سرمایه گذاری در زیرساخت های نرم افزاری را نداریم. اگر اندازه فعلی کسب و کار نیازی به اتوماسیون فرآیندها نداشته باشد، حتی ممکن است خرج نکردن پول موجه به نظر برسد. اما با گذشت زمان عدم بهبود می تواند تأثیر منفی بر یک تجارت الکترونیکی، به ویژه در زمینه های مالی و روابط با مشتری، داشته باشد. فقدان یک سیستم منسجم کدگذاری و ردیابی محصولات می تواند به سرعت در هنگام تکمیل محموله برای مشتریان به اشتباه، نارضایتی و زیان ختم شود.

علاوه بر این، یک سیستم فناوری اطلاعات ناکارآمد اجازه یکپارچه سازی با سایر پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و مالی را نمی‌دهد و در نتیجه انتقال اطلاعات به ویژه برای مشتریانی که منتظر بسته خود هستند به تاخیر می‌افتد. ردیابی سفارش، از افزایش تعداد ایمیل ها یا تماس های مشتریان با فروشگاه و سوالات متعدد در مورد ارسال و زمان تحویل کالا و ... و در نتیجه از  افزایش حجم کار اضافی جلوگیری می­کند.

  1. عدم تناسب هزینه بسته بندی با قیمت تمام شده کالا

یک اشتباه اساسی این است که فرض کنیم برای اینکه بسته بندی جذاب باشد، باید لزوما گران باشد. با این حال کیفیت بالا به معنای گران بودن نیست. اصل اول پرهیز از کیفیت پایین است. اصل دوم اما در مورد ایمنی یک محموله است. به عنوان مثال، اگر بخواهیم یک محصول کوچک را برای جلوگیری از تکان خوردن به دیواره های جعبه محکم کنیم، فیلرهای مناسب و اقلام کمک بسته بندی ضروری است. به همین دلیل است که آموزش پرسنل مهم است.

پس چگونه از اشتباه کردن در لجستیک تجارت الکترونیک خود جلوگیری کنیم؟

نمونه های ذکر شده در بالا متأسفانه رایج هستند، به خصوص در مورد فروشندگان آنلاین که تازه شروع به کار کرده اند. عواقب این اشتباهات چیست؟ خطاهایی که در ابتدا به دلیل مقیاس کوچکتر یک کسب و کار به راحتی قابل اجتناب هستند، به زودی از کنترل خارج شده و اصلاح آن ها گران و زمان بر می شود. آیا می توان هرگز اشتباه نکرد؟ صادقانه بگوییم... نه... به خصوص زمانی که کار خود را از ابتدا ایجاد می کنیم و هنوز در حال یادگیری هستیم. با این حال، میانبرهایی وجود دارند که اجتناب از اشتباهات را ممکن می‌سازند، و این شامل بهره‌گیری از دانش کسانی است که قبل از شما مسیر را پیموده اند.

لینک مشاوره : https://efaservice.com/page/%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87

#لجستیک

#فروش

#بسته_بندی

#پردازش_کالا

#تجارت_الکترونیک