فروشگاه‌های تمام اینترنتی یا دارک استور (فروشگاه تاریک)

فروشگاه‌های تمام اینترنتی یا دارک استور (فروشگاه تاریک)

نویسنده ایفا در تاریخ

دارک استورها پاسخ خرده فروشان و سوپرمارکت‌های آنلاین به روند جدید مصرف هستند. در همین راستا مدل فروش و ارسال جدیدی توسعه یافته است: دارک استورها در واقع انبارهایی هستند که بر سفارش ­گردانی متمرکز شده‌اند و ظاهر یک فروشگاه فیزیکی را دارند با این تفاوت که اپراتورها جایگزین مشتریان می‌شوند و فروش حضوری در آن‌ها جای خود را به ثبت سفارش آنلاین داده است.

مطالعه‌ای که توسط مرکز IGD (یک شرکت مشاوره متخصص در خرده‌فروشی مواد غذایی)انجام شده، افزایش  قابل توجه تعداد خواربار فروشی‌های آنلاین را بین سال‌های 2018 تا 2030 نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود این بخش سالانه 20.4 درصد رشد کرده و به ارزش کل تقریباً 375 میلیارد دلاری در جهان برسد.

بنابراین دارک استورها که به‌عنوان سوپرمارکت‌های مجازی یا تماما اینترنتی هم شناخته می‌شوند، مراکز توزیع و پلت‌فرم‌های سفارش­گردانی ویژه کالاهای زودمصرف هستند که معمولاً در مجاورت مراکز اصلی تمرکز جمعیت در شهرها قرار دارند تا خدمات لجستیکی بهتری را به کسب و کارهای الکترونیکی ارائه دهند و کالا را به سرعت به دست مشتری نهایی برسانند.

ویژگی اصلی این فضاها این است که شبیه سوپرمارکت‌های معمولی به نظر می‌رسند، حتی راهروها نیز به همان صورت راه‌اندازی شده‌اند اما در داخل آن­ها به جای مشتری، اپراتورها حضور و رفت و آمد دارند.

پیش از این سوپرمارکت‌های آنلاین برای آماده­سازی سفارش‌ها و ارسال از دپوی فروشگاه فیزیکی و انبارهای خود استفاده می­کردند، اما انتظار تحویل سریع و تغییر رفتار مصرف‌کننده آن‌ها را مجبوربه تغییر و بازبینی ساختار لجستیکی خود کرده است. اگرچه شکل گیری دارک استورها از صنعت خواربارفروشی‌های آنلاین شروع شد، اما در حال گسترش به سایر حوزه­های خرده‌فروشی مثل پوشاک، آرایشی بهداشتی، دیجیتال وغذا است.

اما دارک استورها چگونه کار می‌کنند؟

به محض دریافت سفارش آنلاین، درخواست برای اپراتورهای مستقر در دارک استور ارسال می‌شود که با یک تبلت و یک سبد خرید در انبار تردد می‌کنند. آن­ها اقلام سفارش را برداشته و برای ارسال آماده  و بسته‌بندی می­کنند.

انبار توسط یک سیستم مدیریت انبار (WMS) اداره می‌شود که هوشمندانه، کارآمدترین مسیرها را به اپراتور پیشنهاد می­کند.

دارک استورها چه مزایایی دارند؟

  1. ظرفیت بیشتر: دارک استورها ضمن حذف فضاهای پذیرش مشتری ظرفیت و امکان انتخاب فضای بیشتری را برای انجام عملیات سفارش‌گردانی و ارسال فراهم می‌کنند. 
  2. استفاده از هر فضای خالی: نیازی نیست حتما یک فضای چندهزار متری داشته باشید. دارک استورها در ظرفیت‌های مختلف از چند ده متر تا چند ده هزار متر امکان توسعه دارند و از هر فضای خالی در نزدیکی مراکز جمعیتی می‌توان استفاده کرد.
  3. کاهش هزینه‌های ارسال (Last mile delivery): بیش از نیمی از هزینه تمام شده لجستیکی یک کالا در Last mile نهفته است. بنابراین با نزدیک بودن به  مشتری نهایی، این انبارها پاسخی مؤثر به کاهش هزینه لجستیکی هستند.
  4. کارآمدی: اپراتورها بواسطه دستورالعمل‌های WMS هدایت می‌شوند که مانع بروز خطا در فرآیند آماده­سازی سفارش می‌شود و ظرفیت آماده سازی به ازای هر نفر ساعت را افزایش می‌دهد.
  5. عملیات بدون وقفه: اگرچه شبیه فروشگاه­ یا سوپرمارکت­ به نظر می‌رسند، اما دارک استورها مشمول ساعات کاری نیستند و امکان ثبت سفارش در تمام ساعات شبانه روز را فراهم می‌کنند و با گزینه­های ارسال­ مختلف، بهبود بهره­وری سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهند.
  6. پاسخ به خرده فروشی چندکاناله: رشد تجارت آنلاین سوپرمارکت­ها غیرقابل انکار است. حالا نه تنها خرید کالای با کیفیت مهم است، بلکه تجربه خرید کالا هم اهمیت دارد که لازمه آن مدیریت یک فرآیند پیچیده از تامین تا توزیع است. در مواجهه با سفارش‌هایی که از چندین کانال مختلف دریافت می‌شوند، مدیریت متمرکز زنجیره در دارک استورها یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای بهینه‌سازی سفارش­گردانی و مدیریت تجربه مشتری است.
  7. سرمایه‌گذاری ارزان‌تر: دیگر لازم نیست فروشگاه شما کنار خیابان اصلی یا در ورودی یک مرکز خرید گران قیمت باشد. با وجود دارک استورها هزینه تاسیس هر مترمربع به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. همینطور در نبود مشتری حضوری، هزینه و زمان مورد نیاز برای راه‌اندازی یک فروشگاه بسیار کمتر است.

همانطور که میبینیم این مزیت ­ها منجربه افزایش کیفیت خدمات و نهایتا بهبود تجربه خرید مشتری نهایی می­شود.

به همین دلیل امروزه این مدل به سایر صنایع، فراتر از بخش خواربار فروشی آنلاین گسترش می­یابد و پاسخ موثری به افزایش سهم سفارشات از صنعت خرده فروشی است. در آینده دارک استورهای بیشتری در نقاط پرجمعیت و متقاضی خرید آنلاین در دنیا می‌بینیم و فرآیندهای سفارش‌گردانی به سمت خودکارسازی و بهینه شدن زنجیره تامین برای عرضه کالاهای تازه و زودمصرف خواهد رفت.

برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین یا ایجاد یک دارک استور لازم نیست برای مکان، نیروی انسانی و زیرساخت لجستیک هزینه کنید. ایفا دارک استور شماست.