مراحل سفارش گردانی شخص ثالث (3PL fulfillment)

مراحل سفارش گردانی شخص ثالث (3PL fulfillment)

نویسنده ایفا در تاریخ

تا زمانی که بخش لجستیک و سفارش‌گردانی خود را برون‌سپاری نکرده باشید ممکن است حجم عملیاتی که در این بخش انجام می‌شود کاملا برای شما آشکار و شفاف نباشد. اینجا از دید یک ناظر بیرونی جزییات مراحل سفارش­گردانی شخص ثالث را بررسی می کنیم.

مجموعه تمام فعالیت هایی که بین دریافت سفارش از مشتری فروشگاه آنلاین تا تحویل کالا در محل مشتری انجام می شود در اینجا تشریح شده است.

بر حسب نیاز کسب و کار، مجموعه ای شامل حمل کالا به انبار،  انبارداری و انبارش، آماده سازی و بسته بندی و نهایتا ارسال سفارش انجام می شود. ممکن است سرویس دهنده بتواند بخشی یا تمام این زنجیره را انجام دهد. برای مثال در ایفا تمام این مراحل به درخواست مشتری انجام می شود.

  1. حمل کالا به انبار :

هم زمان با شروع همکاری با یک سرویس دهنده سفارش­گردانی شخص ثالث و پیش از ارسال هر سفارشی، موجودی پیش بینی شده برای یک بازه زمانی مثلا یک ماهه باید در انبار مرکز پردازش پذیرش شود. فرآیند پذیرش برای هر سرویس دهنده­ای متفاوت است.

در ایفا پیش از ارسال هر محموله، جزئیات آن باید در پلتفرم ثبت شود. این فرآیند کمک می کند که برنامه ریزی و زمان­بندی مناسبی برای پذیرش محموله و به روز بودن موجودی انجام شود. کالا در زمان دریافت بصورت ظاهری و کمی کنترل می شود. در صورت  درخواست صاحب کالا کنترل کیفی عملکردی هم طبق پروتکل های ایشان قابل انجام است.

ایفا می تواند محموله‌های ورودی را از انبار کارخانه شما، انبار پیمانکاران طرف قرارداد شما در ایران و هر کجای دنیا دریافت و به مرکز پردازش حمل کند.

  1. انبارداری و انبارش :

کالاهای دریافتی ممکن است بسته بندی شده، فله یا روی پالت دریافت شود. بنابراین کالاها پس از دریافت، دسته بندی می شود. هر واحد کالایی بر حسب ماهیت کدگذاری شده و در زون­های مشخصی از انبار، در قفسه، سبد یا روی پالت نگهداری می­شود. شرایط نگهداری کالاها از پیش توسط صاحب کالا اعلام شده است. بنابراین شرایط کنترل شده­ای شامل دما، رطوبت و ... برای هر وزن متفاوت اعمال می­شود.

از آنجایی که تفاوت بنیادی بین فعالیت انبارداری صرف و انبارداری موقت برای سفارش­گردانی وجود دارد، کالاهای ذخیره شده در انبارهای مرکز پردازش معمولا در بازه­ های کوتاهی خارج شده و کالای جدید جایگزین آن می شود. این دوره گردش معمولا کمتر از یک ماه است. راهکار شرکت­ ها برای ارائه و قیمت گذاری این خدمات بسیار متفاوت است.  برای مثال ما در ایفا هزینه ­ای برای انبارداری کالاهایی با دوره گردش زیر یک ماه دریافت نمی کنیم. همین مسئله باعث می شود هزینه انبارداری در قیمت تمام شده یک محصول در شبکه خرده فروشی آنلاین بطور کامل حذف شود.

  1. آماده ­سازی و بسته­ بندی :

با ثبت سفارش از هر یک از درگاه ­های فروش متصل به پلتفرم مرکز پردازش، فرآیند آماده­ سازی، بسته‌بندی و ارسال آغاز می‌شود.

در اینجا هم هر سرویس دهنده‌ای سیاست متفاوتی دارد. بعضی از آن­ها هزینه‌های جدایی برای کالاهای کمک بسته­ بندی مثل محافظ حباب دار، فوم، نایلون شرینک، چسب، برچسب و ... دریافت کنند. بعضی هم این هزینه‌ها را جزو خدمات استاندارد می­بینند و هزینه بیشتری مطالبه نمی‌کنند.

هر قلم از سفارش، از زون­های انبار جمع‌آوری شده و در مسیر بسته‌بندی قرار می‌گیرد. پیش از بسته‌بندی، واحد کنترل لیست اقلام را با سفارش مقایسه کرده و تایید می‌کند. مجموع اقلام در کارتن‌های استاندارد کوریری یا بر اساس درخواست صاحب کالا در کارتن‌های خود برند بسته­ بندی می شود.

مجموعه خدمات ایفا در کنار هم، نهایتا در تلاش برای ایجاد یک تجربه خرید و Unboxing خوب برای مشتری نهایی و ایجاد تصور مطلوب از برند هستند. محصول ستاره نمایش برند شما است و ماموریت ما ایجاد بهترین تصویر در قالب یک بسته‌بندی مطلوب است. با سرویس بسته ­بندی سفارشی ایفا، Package branding  می‌تواند یکی از موثرترین کانال‌های بازاریابی و برندینگ شما باشد.

همزمان و در کنار زیبایی و کیفیت ظاهری، بسته‌بندی باید مطمئن و تضمین کننده حمل ایمن کالا باشد. این مورد در قالب استانداردهای بین‌المللی کوریری و با دقت انجام می‌شود.

در نهایت برچسب ارسال شامل مشخصات سفارش، آدرس گیرنده و فرستنده چاپ و روی بسته نصب می‌شود.

  1. ارسال سفارش :

مرحله مهم بعدی ارسال سفارش است. زمانی که با انبوهی از سفارش با آدرس‌های تحویل متفاوت روبرو هستید مهم‌ترین چالش‌ها زمان ، دقت و هزینه است. معمولا ارائه ­دهندگان خدمات سفارش گردانی 3pl با مجموعه‌ای از کوریرها و شرکت‌های پستی همکاری می‌کنند. بنابراین انعطاف در انتخاب کوریر بر حسب زمان، سطح سرویس و قیمت ممکن می‌شود.

مدیریت متمرکز توزیع سفارش‌ها باعث دقت بیشتر و کاهش زمان پردازش و ارسال می‌شود. علاوه بر آن، تعامل با چندین کوریر کمک می‌کند که قیمت‌های رقابتی تری برای مشتری دردسترس باشد.

ما در ایفا یا شرکت‌هایی مثل پست جمهوری اسلامی ایران، تیپاکس، اسنپ، الوپیک، پیک بادپا، تینکست و تی‌اکسپرس همکاری می‌کنیم و هزینه تمامی این سرویس‌ها با تخفیف ارائه می‌شود.

پس از ارسال کالا، کد رهگیری هر سفارش از طریق پلتفرم مرکز پردازش برای رصد تمام فرآیند ارسال دردسترس است.

در این نوشته سعی کردیم بخشی از فرآیندی که در پس خرید یک کالای آنلاین انجام می‌شود را تصویر کنیم و نشان دهیم که ورای تصور عموم، سفارش گردانی بسیار متفاوت و فراتر از انبارداری صرف است. همه این مراحل در ایفا روی یک پلتفرم آنلاین انجام می‌شود و صاحبان کالا را از تعامل با چندین پیمانکار و تجمیع و مدیریت چندین مجموعه اطلاعات و مسئولیت‌های زیاد آسوده می‌کند. برای جزییات بیشتر در مورد خدمات ما می توانید به صفحه سوالات متداول مراجعه کنید. همکاران ایفا از طریق بخش پشتیبانی هم همواره دردسترس شما خواهند بود.