خرده فروشی سنتی در مقابل تجارت الکترونیک و خرده فروشی آنلاین

خرده فروشی سنتی در مقابل تجارت الکترونیک و خرده فروشی آنلاین

نویسنده ایفا در تاریخ

در سال های اخیر اینترنت تأثیر قابل توجهی بر کانال های توزیع داشته است و تعدادی از کالاها در حال حاضر به صورت دیجیتالی توزیع می شوند، مانند موسیقی، کتاب، خوار و بار و مواد غذایی، پوشاک و لوازم دیجیتال و ... .

اما به طور سنتی، اکثر کالاهای مصرفی از طریق خرده‌فروشان فروخته می‌شدند، در حالی که این روند در حال تغییر است، زیرا افراد بیشتری هر روز در حال خرید آنلاین هستند.

بنابراین بسیاری از خرده فروشان نیز شروع به فروش به صورت آنلاین کرده اند، بنابراین مهم است که تفاوت بین خرده فروشی، خرده فروشی الکترونیک و تجارت الکترونیک را بدانیم.

خرده فروشی سنتی در مقابل فروش آنلاین

خرده فروشان

خرده فروشی کسب و کاری است که کالاها را به عموم مردم، به صورت حضوری و اغلب در یک فروشگاه فیزیکی می فروشد. استفاده از یک خرده فروشی در کانال توزیع معمول است. تولیدکننده محصول خود را بین خرده‌فروشان توزیع می‌کند و سپس آن ها، محصول را برای فروش عرضه می‌کنند. و مشتریان برای خرید محصول باید به فروشگاه خرده فروشی مراجعه کنند.

برخی از خرده فروشان طیف وسیعی از محصولات را به فروش می رسانند. برخی دیگر بر فروش نوع خاصی از محصول تمرکز می کنند، مانند محصولات الکتریکی یا کفش و لباس. مزیت فروش در مغازه های فیزیکی این است که مشتریان می توانند کیفیت محصولات مورد علاقه خود را ببینند و احساس کنند، به عنوان مثال مشتریان می توانند برای بررسی تناسب و راحتی، کفش ها را امتحان کنند.

 خرده فروشانی که نوع خاصی از محصول را می فروشند نیز ممکن است بتوانند مشاوره تخصصی ارائه دهند. نقطه ضعف خرده فروشان این است که آن ها به مکان هایی نیاز دارند که اغلب در خیابان های اصلی و مرکزی واقع شده اند و اجاره آن ها بالا است.

انواع خرده فروشی عبارتند از:

  • معامله گران مستقل کوچک
  • سوپرمارکت ها
  • فروشگاه های بزرگ

خرده فروشان الکترونیکی

خرده فروشی الکترونیکی همان خرده فروشی است با این تفاوت که محصولات و خدمات را با استفاده از یک فروشگاه آنلاین به مشتریان می فروشد. خرده فروشان الکترونیکی نیازی به مالکیت یا اجاره مغازه های فیزیکی ندارند، اگرچه برخی این کار را انجام می دهند.

یک تولیدکننده محصول را به یک خرده فروش الکترونیکی توزیع می کند و در عین حال آن را برای فروش به مشتریان در وب سایت خود نیز عرضه می کند. مشتریان برای خرید محصول به وب سایت فروشگاه الکترونیک مراجعه کرده و محصول خود را انتخاب و خریداری می کنند. سپس محصول برای مشتری ارسال می شود.

نمونه هایی از خرده فروشی های الکترونیکی عبارتند از علی بابا و آمازون.

خرده فروشی های الکترونیکی در مقایسه با خرده فروشان حضوری دارای مزایا و معایبی هستند.

مزایای خرده فروشی های الکترونیکی:

  • می توانند طیف گسترده ای از محصولات را ارائه دهند زیرا با اندازه فروشگاه محدود نمی شوند
  • ممکن است به تولیدکنندگان کوچک اجازه دهند تا از طریق وب سایت خود در ازای هزینه ای بفروشند
  • قیمت آن ها اغلب پایین تر است، زیرا مجبور نیستند برای یک فروشگاه فیزیکی هزینه ای بپردازند
  • مشتریان می توانند در هر زمان و هر کجا که بخواهند خرید کنند، زیرا فروشگاه های الکترونیک 24 ساعته و 7 روز هفته باز هستند.

معایب خرده فروشی های الکترونیکی:

  • مشتریان باید به اینترنت دسترسی داشته باشند
  • مشتریان نمی توانند به صورت نقدی پرداخت کنند
  • کالاها باید تحویل داده شود، بنابراین مشتریان باید صبور باشند
  • اقلام قبل از خرید به صورت حضوری قابل مشاهده نیستند

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک به خرید و فروش کالا و خدمات به صورت آنلاین اشاره دارد. این نوع فروش شامل هرگونه تراکنش بین مشاغلی است که به صورت آنلاین انجام می شود.

بنابراین تجارت الکترونیک طیف وسیع تری از معاملات آنلاین را در مقایسه با خرده فروشی الکترونیکی پوشش می دهد زیرا خرده فروشان الکترونیکی فقط به شخص می فروشند.