7 نکته ای که باید هنگام برون‌سپاری خدمات لجستیک به خاطر بسپارید

7 نکته ای که باید هنگام برون‌سپاری خدمات لجستیک به خاطر بسپارید

نویسنده ایفا در تاریخ

برون­ سپاری تجارت الکترونیک به شریک لجستیک 3PL

7 نکته­ای که باید هنگام برون‌سپاری خدمات لجستیک به خاطر بسپارید:

در شرایط رقابت تنگاتنگ تجارت الکترونیک، همراهی یک شرکت 3PL لجستیکی می‌تواند شرایط بازی را به نفع شما تغییر دهد. این شراکت می تواند زمان تحویل کالا را به میزان قابل توجهی کم کند. این امر مستقیما روی تصمیم مشتری نهایی برای خرید و رضایت وی تاثیر دارد. همچنین به شما امکان می‌دهد با برون‌سپاری یک فعالیت چالشی، روی فروش و مزیت ویژه خود تمرکز کنید.

یک شریک 3PL با یک زیرساخت اطلاعاتی مناسب، می‌تواند کمک زیادی به شناخت عوارض، گلوگاه‌ها و نهایتا بهینه سازی زنجیره تامین کند. همچنین اطمینان از خدمات یک شریک استراتژیک زمینه‌ساز رشد و ورود به بازارهای دیگر خواهد بود. این شراکت مؤلفه مهمی در ایجاد مزیت رقابتی است بنابراین ما فهرستی از مواردی را که توجه به آن‌ها برای یک کسب و کار خرده‌فروشی آنلاین مفید است را جمع آوری کرده­ایم تا انتخاب بهتری داشته باشد:

  1. برنامه داشته باشید.

مطمئن شوید که برای آینده نزدیک و همچنین بلندمدت برنامه روشنی در ذهن دارید. نقشه راه شما چیست؟ آیا در حال بررسی بازارهای بالقوه جدید برای کسب و کار خود هستید یا در حال حاضر یک استراتژی توسعه دارید؟ هنگام انجام این کار چه چیزی را باید در نظر بگیرید؟ آیا فروش شما در حال رشد است و اگر چنین است، با چه سرعتی؟

  1. برنامه خود را با شریک لجستیک‌تان در میان بگذارید.

به منظور ارائه مناسب­ترین راهکارها، دانستن برنامه­های شما از قبل، برای شریک لجستیکی می­تواند مفید باشد. زیرا به متخصصان 3PL  اجازه می‌دهد تا توصیه‌هایی در مورد جنبه‌هایی مانند مکان‌های بهینه انبار، راه‌حل‌های اتوماسیون و فرآیندی ارائه کنند.

  1. در مورد روش‌های حمل و نقل تحقیق کنید.

روش‌های حمل و نقل درون شهری و برون شهری از نظر قیمت، سرعت و سطح سرویس متفاوت هستند. آیا خدمات مورد نیاز شما را به طور کامل پوشش می‌دهند؟ آیا خدمات یکپارچه ارائه می‌شود یا باید با چندین سرویس‌دهنده در ارتباط باشید؟ آیا ملاحظات بیشتر، برای مثال در مورد پروتکل‌های بازگشت کالا وجود دارد؟ چه نوع روش‌های حمل و نقل را می­خواهید برای مشتریان خود فعال کنید؟

یک شریک موثر لجستیکی با شبکه ­ای از ناوگان‌های مختلف همکاری می­کند و می‌تواند به شما کمک کند تا از میان سرویس‌ها، گزینه مناسب را انتخاب کنید، اما انجام تحقیقات قبلی در مورد گزینه‌ها پیش از مذاکره ضروری است.

  1. ارسال محصولات شما به انبار(ها)

قبل از ارسال کالا به انبار یا مرکز پردازش، مطمئن شوید که محصولات خود را دسته‌بندی و کدگذاری کرده­اید. آماده­سازی محصول برای حمل و نقل یک مرحله مهم در این فرآیند است. بهترین روش برای بسته‌بندی محصولات این است که در هر بسته یک نوع SKU قرار دهید و هر بسته را به وضوح با SKU حاوی آن علامت‌گذاری کنید. ضروی است که لیبل روی بسته‌بندی نشان دهد داخل آن چیست و چه تعداد از آن کالا وجود دارد؟ با انجام این کار، مطمئن خواهید شد که فرآیند ورود و ثبت کالا به خوبی انجام می‌شود.

به یاد داشته باشید که همه SKUها به طور پیش فرض باید دارای یک بارکد قابل اسکن مانند یک کد EAN باشند. اطمینان حاصل کنید که محصولات از لحاظ فیزیکی و در سیستم مدیریت سفارش دارای کدهای یکسانی هستند، بنابراین رسیدگی به سفارش به راحتی انجام می‌شود.

  1. کارایی حمل و نقل را در نظر بگیرید (و سبز فکر کنید)

ما معتقدیم که اگر محصولات خود را در یک گشتره جغرافیایی ارسال می­کنید، منطقی‌تر است که موجودی را در چندین انبار نزدیک مقصد توزیع کنید و از نزدیک‌ترین مکان ممکن برای مشتری نهایی ارسال کنید. انبارداری چندگانه به شما کمک می‌کند تا از مزایای قابل توجهی بهره مند شوید:

  • کاهش هزینه حمل و نقل
  • کاهش زمان ارسال
  • کاهش انتشار C02 (لجستیک سبز)

کار یک شریک ماهر لجستیک 3PL این است که کمک کند عملیات خود را بهینه کنید. ایفا با داشتن 7 مرکز پردازش در کل کشور و یک مرکز پردازش در اروپای مرکزی تلاش می‌کند بهینه‌ترین راهکار توزیع را برای پشتیبانی از فروش شما ایجاد کند.

  1. آیا برای تحت تاثیر قرار دادن مشتریان خود به سفارشی­سازی نیاز دارید؟

به شریک جدید 3PL خود دستورالعمل‌های واضحی در مورد نحوه بسته­بندی سفارشات بدهید. شاید بخواهید یک کارت تشکر زیبا یا یک کتابچه و تقویم به بسته‌بندی خود اضافه کنید. از طرفی امروزه محموله‌ها و بسته‌های بدون پلاستیک در سراسر صنعت خرده‌فروشی رواج پیدا کرده­اند. اگر مشتریان شما برای آن ارزش قائل هستند پس در این زمینه اقدام کنید.

  1. مرحله مهم ثبت نام و ورود به پلتفرم

به فرآیند ورود توجه کنید و سوال بپرسید. اطمینان حاصل کنید که همه چیز را درک کرده­اید و وقت صرف کنید تا مشکلی در این مرحله نداشته باشید.

مرحله ورود معمولا با اتصال به یک سیستم مدیریت سفارشات آغاز می‌شود. مدیریت یکپارچه عملیات ثبت کالا، ثبت سفارش، رهگیری، مرجوعی و رصد زنجیره لجستیک هم قابلیت انعطاف و برنامه‌ریزی بیشتری برای کسب و کار ایجاد می‌کند و هم به میزان قابل توجهی بروز خطا، اتلاف زمان و پرداختن به کارهای غیرضروری را کاهش می‌دهد. برای آشنایی با امکانات پلتفرم ایفا روی لینک کلیک کنید یا با همکاران ما در امور مشتریان تمای بگیرید.